MOTHERSHIP OF WORK

Podcastit - mitä ja miten

by Anni Karjala –

180502 Blogi Header

by Elena Sulin
Tiedätkö sinä, mikä podcast on? Edison Researchin teettämän tutkimuksen mukaan 168 miljoonaa pohjoisamerikkalaista tietää*. Äänimainingin vuonna 2014 nostattanut Baltimorelaista murhamysteeriä tutkiva Serial-puheohjelma on neljässä vuodessa aiheuttanut hyökyaallon lailla liikkuvan ilmiön, jolle ei näy loppua. Maailmalla podcast elää ja voi hyvin.

Ruotsissa maan suurimpiin podcasteihin kuuluvat Alex & Sigge sekä nyt uudistunut Fredagspodden med Hanna och Amanda-ohjelmat keräävät Perfect Day Median mukaan viikoittain yli puoli miljoonaa kuuntelijaa. Hurjien numeroiden tueksi ja takuuksi ovat tuotantoyhtiöt Ruotsissa yhdistäneet voimansa, jonka seurauksena syksyllä 2017 lanseerattiin ”poddvalutan” eli podcastien suosiota luotettavasti ruotiva podcastindeksi, joka osoittaa viikoittain puheohjelmien saavuttamien henkilöiden määrän. Tällä hetkellä podcastien huipulla heiluu P3 Dokumentär-ohjelma yli 700 000 viikoittaisella kuuntelukerralla.

Suomi seuraa perästä. Tilastokeskuksen tutkimuksen mukaan 25-34-vuotiaista suomalaisista 19% on kuunnellut puheohjelmia. Nyt niitä myös nousee kuin sieniä sateella! Yksityisten tuotantoyhtiöiden helmoista, mainostoimistojen lanseeraamana, mediatalojen siimeksestä ja yksittäisten ihmisten autotallista. Sieltä, mistä podcastit ovat alunperinkin kotoisin.

Mutta miten sellainen lanseerataan? Tässä viisi vinkkiä parhaaseen pulisemiseen:

  1. Ideoi – Mistä haluaisit puhua? Onko sinulla erikoisosaamista? Oletko elänyt mielenkiintoista elämää? Tai onko vahvuutesi kiinnostavien henkilökuvien rakentaminen? Mieti tarkasti podcastisi kohdeyleisö ja se, mitä haluaisit heille tarjoa.
  2. Nauhoita – Vähäisinkin idea kannattaa lyödä nauhalle ja pilotoida pienen suunnittelun jälkeen. Mikäli RØDE-mikrofoniin investointi ei ole mahdollista on vaihtoehtona käyttää älypuhelimen sanelinta, lainata kirjaston studiota tai sijoittaa halvempaan mikrofoniin. Varmista kuitenkin, että nauhoitustilanteessa on hiljaista, sillä haitallisesta taustamölinästä on vaikea päästä eroon, eikä huonoa ääniraitaa pelasta paraskaan taikuri. Silence is king.
  3. Kysy – Liity Facebookin Podcastit Suomi #podcastfi-ryhmään ja kysy sydämesi kyllyydestä! Noin 700 puheohjelmista kiinnostuneen porukassa löytyy vastaus aina musiikin käyttämisestä kaiken maailman kalustoon.
  4. Mainosta – Kerro podcastista, mainosta sitä Facebook-ryhmässä ja tee kaikkesi, että myös Ivalossa asuva mummosi kuuntelee. Podcastin lanseerauksen ensimmäinen askel on varmistaa, että jokainen ystäväsi tietää sinun tekevän puheohjelmia. Seuraavaksi heidän ystävänsäkin tietävät ja lopulta tietävät kaikki.
  5. Myy – Mieti puheohjelmallesi nimi, joka kertoo koukuttavasti sen sisällöstä, kuten nasevasti nimetty Alla våra ligg Ruotsissa. Suunnittele podcastille neliön muotoinen, sitä esittävä kuva, joka näkyy kuuntelijalle suoratoistopalveluiden valikossa. Äänitä tai lataa ilmainen podcast jingle eli tunnaribiisi, jota luukutat jokaisen jakson alussa. Valitse oikea aivomatonen, joka varmasti jää jokaisen päähän soimaan! Lopuksi myyt, myyt ja myyt. Lähetä sähköposteja tuotantoyhtiöihin, vie parhaita tuottajia lounaalle, haastattele tekijöitä – ole kiinnostunut. Se tekee sinusta kiinnostavan.

Velä viimeisenä vinkkinä:

Tunne alasi – kuuntele podcasteja, kartoita kenttää ja varmista, että tunnet välineen, jota käytät. RSS, Kieku, iTunes, Jakso.fi – nyt on aika opiskella!

Ja loppukaneettina: Älä luovuta. Sehän on kai selvää?

Elena Sulin on kolme vuotta omaa Pikkurikollisia-podcastiaan tuottanut helsinkiläinen kirjoittaja. Podcastin kolmas tuotantokausi alkaa keväällä 2018. Yksikään jakso ei ole syntynyt ilman verta, hikeä ja krokotiilin kyyneleitä. 

*) http://www.edisonresearch.com/...

Löydä kaupungin paras miljöö ja viihtyisimmät tilat! Tervetuloa! www.mow.fi