MOTHERSHIP OF WORK

Oletko sinäkin aikaoptimisti?

by Anni Karjala –

Forget Time

Ajanhallinta on kiireisen työmaailman yksi keskeisimmistä taidoista. Pyöritämme monia projekteja samanaikaisesti ja teemme pitkiä työpäiviä. Ajanhallinnalla varmistamme, että kykenemme suoriutumaan monista rooleista ja tehtävistämme.

Mitä yritämme hallita?

Aika on ihmisen rakentama käsite, joka ei ole meille lainkaan luontainen. Okei, menee vähän diipiksi, bare with me. Pohjimmiltaan meissä ei ole sisäänrakennettua kelloa, vaan ajan käsite on aina kokijasta ja kontekstista riippuvainen. Siksi ajanhallintaa ylläpitääksemme täytyy meidän jatkuvasti muistuttaa itseämme ajan kulusta.

Keskittyminen taas vaatisi ajan unohtamista. Kun olemme todella keskittyneitä, parhaissa flow- hetkissämme, emme ajattele tai edes koe aikaa. Itseasiassa Flow-kokemuksen yksi kriteereistä on ajattomuuden tuntemus. Tämä kertookin olennaisen ajanhallinnasta: jos stressaamme ajasta esimerkiksi kiireen vuoksi, emme kykene kunnolla keskittymään.

Koska käsityksemme ajasta ei ole tarkka, olemme myös parantumattomia aika-optimisteja. Yliarvioimme suorituskykyämme systemaattisesti, ja olemme huonoja tiedostamaan mihin tosiasiassa käytämme aikamme.

Toiseksi, vaikka osaisikin hallita aikaansa, on silti mahdotonta aikatauluttaa kaikkea. Usein asiakas soittaa yllättäen, tai ruudulle lävähtää kriisimaili jonka kimppuun pitää hyökätä. Suunnitelmat menevät lähes aina uusiksi.

Kiinnitä huomiota huomioon.

Vaikka tekisit töitä tuntikaupalla, et saa mitään aikaan jos huomiosi sinkoilee kuin pienellä oravalla. Siksi ajanhallinnan sijasta olisikin oleellista keskittyä huomion hallintaan. Kun unohdamme ajan kulun, pystymme keskittymään olennaiseen ja tuottavuutemme paranee.

Huomiomme on herkkä ärsykkeille, ja nykyiset teknologiat käyttävät tätä armotta hyödykseen. Ne ovatkin kehittäneet erinomaisen taitavia keinoja kalastella huomiotamme. Huomion hallinnasta onkin tullut haastavampaa kuin koskaan.

Huomion hallinta vaatii suunnitelmallisuutta ja treeniä. Alla muutamia vinkkejä, joilla pääset alkuun!

Tärkeää huomion hallinnassa on ulkoisten häiriötekijöiden aktiivinen minimointi:

  • Hakeudu työ-ympäristöön, jossa kykenet hallitsemaan huomiotasi. Varaa muutama tunti päivässä, ja sulkeudu avokonttorista tilaan, jossa huomiosi on suojattu keskeytyksiltä.
  • Suojaudu teknologisilta ärsykkeiltä. Sammuta puhelimesta notifikaatiot työrupeaman ajaksi, tsekkaa ne muutaman kerran päivässä.
  • Pidä taukoja. Lue mailit, someta ja syö. Älä tuijota taukojen kanssa kelloa, vaan kuuntele itseäsi.
  • Laita kello soimaan työrupeaman ajaksi. Vapauta itsesi ajasta stressaamisesta, ulkoista se kellolle.

Huomion hallinta vaatii myös kognitiivista kapasiteettia.

  • Nuku tarpeeksi. Huomion hallinta on hankalaa, kun olet väsynyt. Jos siltä tuntuu, ota 10-15 min powernapit keskellä päivää! Se auttaa tutkitusti keskittymään.
  • Syö säännöllisesti. Matala verensokeri haittaa keskittymistä. Varaa välipaloja, jotta voit tarvittaessa lykätä lounasta, jos hyvä flow löytyy.
  • Meditoi. Jo 4 päivän meditoinnin jälkeen huomion hallintakyky paranee. Aloita 5 minuutilla, ja pidennä päivittäistä määrää pikkuhiljaa.

MOWissa löydät monipuoliset työtilat ja kaupungin parhaan miljöön keskittymiselle! Tervetuloa!

www.mow.fi