MOTHERSHIP OF WORK

Miksi sinunkin kannattaisi tehdä vähemmän töitä?

by Anni Karjala –

180516 Blogi Header

​Tunnit ysistä viiteen eivät enää riitä. Toimistolla notkutaan usein iltamyöhään, ja töitä tehdään kotoa kellon ympäri.

Milleniaalit näyttävät panostavan työhön enemmän kuin aikaisemmat sukupolvet. Kilpaillut työmarkkinat ja kasvavat suorituspaineet ovat johtaneet asetelmaan, jossa ei enää riitä että tekee työt jotka työajan puitteissa ehtii. Moni tehtävä edellyttää kykyä venyä suuntaan ja toiseen, ja uhrauksia työn eteen arvostetaan. Elämästä on tullut yhä suorituskeskeisempää, ja työ on keskeinen suoriutumisen mittari.

Asetelma ajaa helposti  kenet tahansa tekemään 70-tuntista työviikkoa.

Työtunnit verottavat

Työaikojen paukkuminen saa sinut aluksi tuntemaan itsesi voittamattomaksi. Saat tehtyä enemmän kuin muut. Tunnet itsesi jopa tärkeäksi, kun maileja tippuu postilaatikkoon yötä myöten. Tällä taktiikalla ei kukaan kuitenkaan pötki pitkälle.

Väsymys ja stressi alkavat pian nakertaa kognitiivista kapasiteettiasti, ja suorituskykysi laskee.  Tutkimukset osoittavat, että pidempään työskentely ei paranna työtehoa tai suoritusta - päinvastoin. Kun vertailtiin 55-tuntista viikkoa tekeviä 76-tuntisia viikkoja paahtaviin, havaittiin etteivät 76-tuntia työhön käyttävät saaneet lainkaan enempää aikaiseksi kuin 55 tuntia tekevät.

Tutkimukset kertovat karua kieltä myös pitkien työtuntien terveysvaikutuksista. Stressi johtaa pitkällä aikavälillä lisääntyneisiin virheisiin ja huonompaan työtehoon, lopulta myös heikentyneeseen terveyteen - niin kehon kuin mielenkin osalta. Yli 11 tuntia töitä tekevät ovat 2.5 kertaisessa riskissä masentua, ja riski sairastua sydänsairauksiin kasvaa 40%.

Tutkimukset osoittavat myös, eitä lyhyempiä työviikkoja tekevä  ihmiset ovat systemaattisesti terveempiä, ja tyytyväisempiä elämääänsä. Ja toisaalta, onnellisuus puolestaan johtaa lisääntyneeseen tehokkuuteen.

On siis yksinkertaisesti hyvin vähän syitä olla vähentämättä työtunteja. Se on kuitenkin helpommin sanottu kuin tehty. Alla muutamia vinkkejä, joilla pääset alkuun

  • Älä ole aika-optimisti. Ole rehellinen ja myönnä itsellesi, miten vaikea on aikatauluttaa ihan kaikkea. Tee siis viikottainen ja päiväkohtainen aikataulu, mutta vältä minuutti-aikataulun laatimista. Se menee aina pieleen.
  • Aikatauluta samanlaisen rytmin omaavat tehtävät samoille päiville. Pyhitä eri päivät kirjoitustehtäville, palavereille ja luovalle työlle. Tämä parantaa työtehoa, ja helpottaa aikatauluissa pysymistä.
  • Merkkaa kalenteriin todelliset työaikasi ja ole rehellinen. Ota kuukausittainen check-up, jossa tarkastelet tuntejasi. Mieti, mistä ylityöt johtuvat. Etkö osaa sanoa ei, vai jätitkö hommia viime tinkaan? Onko pomollasi epärealistinen kuva työtaakastasi? Jos näin on, FIX IT! Kukaan muu ei tee sitä puolestasi.
  • Aivotutkija Minna Huotilaisen mukaan voisimme työtuntien laskemisen sijasta alkaa mittaamaan vapaa-aikaamme. Jos työmäärää on mahdoton säädellä, merkkaa kalenteriisi ainakin päivittäiset tunnit, jolloin voit heittää aivot narikkaan. Pidä niistä kiinni.

Tervetuloa MOWiin käyttämään työaikasi tehokkaasti! www.mow.fi