MOTHERSHIP OF WORK

Kuinka erottua wine and dine-kulttuurin keskellä?

by Anni Karjala –

180326 Header Wino

by Elena Sulin

Onko takana ensimmäinen asiakastapaaminen? Tunnetko tarvitsevasi hieman Fortunaa saadaksesi diilin clousattua? Viis sattuman jumalattaresta! Se, mitä nyt tarvitaan on hyvät käytöstavat, hieman hilloa ja pitkä illallinen.

Kirististynyt markkinatilanne tarkoittaa, että yksilöiden ja yritysten on mukauduttava uuten tahtiin, kehitettävä jatkuvasti toimintaansa ja pohdittava, kuinka erottua muista pelaajista. Kun kilpailu on kovaa, on jokainen kohtaaminen ratkaiseva. Yritykset panostavatkin asiakastapaamisiin rakentaakseen uusia suhteita tai vahvistaakseen vanhoja. Yhdessä syöminen on loistava tapa luoda luottamusta ja rakentaa pitkäaikaisia kumppanuussuhteita. Mutta mikä on paras tapa erottua niin monilla aloilla jo vallitsevassa wine and dine-kulttuurissa?

Oona Bondestam, kuumaakin kuumemman Wino-ravintolan keittiömestari, mitä ateriaa suosittelisit asiakastapaamiseen?

Asiakaslounailla on pitkät perinteet, mutta on hyvä muistaa, että lounas on usein in and out-tyyppinen tilaisuus, jonka tunnelma voi pahimmillaan olla erittäin intensiivinen. Tämä ei välttämättä luo parasta mahdollista pohjaa tärkeälle tapaamiselle. Valitse siis illallinen, joka on tunnelmaltaan rauhallisempi ja intiimimpi. Illallinen antaa sinulle mahdollisuuden todella kohdata asiakkaasi.

Pro tip! Suunnittele etukäteen illallisen aikataulu, tapaamisen agenda ja se, kuinka paljon haluat tapaamiseen investoida.

Mikä olisi hyvä muistaa ennen illallista?

Käytöstavat! On tärkeää tuntea asiakkaansa; mistä he pitävät ja mistä mahdollisesti eivät. Tarjoa aina lasillinen kuohuvaa alkuun. Älä kuitenkaan saavu hefenä paikalle, sen aika on jo auttamattomasti ohi. Ajan mukaista on olla rento ja välitön host, joka on tapaamisessa läsnä. Illallisella vallinnut mukava tunnelma jää varmasti asiakkaan mieleen.

Pro tip! Älä sekoile kun laskun aika koittaa, vaan tarjoa illallinen. Se on hyvien tapojen mukaista. Se, joka kutsuu, myös tarjoaa!

Kuinka valita ravintola?

Meille Winoon tulee paljon asiakkaita hotellien suositusten kautta ja arvostelujen johdosta mutta useimmat yritysasiakkaat saapuvat käytyään ravintolassa yksityisasiakkaina. He ovat pitäneet ruoasta ja tuoneet sen myötä myös asiakkaitaan. Se on meille suuri kunnia.

Pro tip! Älä lähde vieraille vesille. Nyt ei ole aika kokeilla uusinta uutta tai etsiä villiä ravintolakokemusta. Valitse paikka, jonka tunnet hyvin ja josta itse pidät.

Mitä on hyvä ajatella varausta tehdessä?

Salin ja keittiöön on hyvä  tietää ennen iltaa, että kyseessä on yritystapaaminen. Tee varaus esimerkiksi Table Online-palvelussa mutta laita ravintolalle perään vielä sähköpostilla tapaamisen yksityiskohdat: kuinka monta henkilöä, yrityksesi nimi ja erikoisruokavaliot.

Keittiön on mahdollista tarjota esimerkiksi vegaanisia tai gluteiinittomia vaihtoehtoja mutta niistä olisi hyvä tietää ainakin päivää ennen. Salin puolella tieto tapaamisesta takaa sen, että voimme tarjota teille mahdollisimman hyvät puitteet palaverille.

Pro tip! Tunne asiakkaasi. Tutki asiakkaan Twitter, soita sihteerille tai kysy tutuilta. Näin varmistat sen, että raakaruoka-vegaani-rahoittaja viihtyy viiden ruokalajin ajan.

Mitä asiakkaalle olisi hyvä tarjota?

Suosittelen meillä aina yritystapaamisiin viiden ruokalajin illallista. Se tarjoaa tapaamisessa kokemuksen, josta voi tiukan paikan tullen keskustella vuolaasti, mikä vapauttaa tunnelmaa. Viisi ruokalajia takaa myös sen, että sinulla on aikaa keskustella vieraidesi kanssa. Salin henkilökunta ei häiritse tapaamista turhaan, vaan saapuu pöytään rauhallisesti ruokalaji kerrallaan.

Pro tip! Varmista ennen tapaamista, ettei ruokalista aiheuta yllätyksiä. Tiedä, mitä asiakkaallesi tarjoat.

Kiitos Oona! Vietkö usein itse asiakkaita syömään?

Keittiömestarina minulla on onneksi usein kunnia päästä muiden kutsumana syömään! (nauraa)

MInne veisit tärkeän asiakkaan?

Veisin tärkeän asiakkaan ehdottomasti ruotsalaisen Magnus Nilssonin Fäviken Magasinet-nimiseen ravintolaan lähelle Årea. Illan aikana söisimme luuytimestä valmistettua jäätelöä ja Nilssonin keittiön itse valmistamaa voita maidosta, joka on tullut lähellä laiduntavista lehmistä. Todellista lähi-lähiruokaa.

Pro tip! Mieti illallisen höysteeksi lista anekdootteja. Se voi sisältää pieniä tarinoita itsestäsi, ravintolasta ja hieman nippelitietoa esimerkiksi keittiömestarista. Tee illallisesta persoonallinen ja viihdyttävä kokemus.

Pro pro tip! Viedessäsi asiakkaan seuraavan kerran Winoon, heitä vaikka tämä:

“Ihanaa taleggio-arancinia! Tiesitkö muuten, että keittiömestari Bondestam on jalkapallon Suomen mestari ja skeittari?”

WINO

Fleminginkatu 11,

00500 Helsinki

T. 045 2227745

FÄVIKEN MAGASINET

Fäviken 216,

830 05 Järpen, Sweden

T. +46 64740177

CTA: Kaupungin kohteliaimmat kollegat ja parhaat työtilat tarjoaa www.mow.fi